Ga naar hoofdinhoud

Blog: kajakvakantie Duitsland

Afgelopen september is onze kajakgroep op vakantie geweest naar Duitsland. Ze hebben de rivier de Werra ontdekt. Tijdens hun reis hebben ze een leuke blog bijgehouden:

Dag 1:
Met goede zin zijn we rond acht uur vertrokken. We zouden een huurauto ophalen in Goes maar daar moesten we vanwege een miscommunicatie anderhalf uur op wachten. Des te blijer waren we toen we uiteindelijk op pad konden gaan. Geen files gehad en met zo af en toe een plas- of eetpauze tussendoor ging het prima. Op de snelweg in Duitsland konden we lekker doorkarren, omdat er daar op sommige wegen geen snelheidslimiet staat. Toen we een stopteken kregen van de douane waren we toch even bang dat we het kilometerbordje hadden gemist. We moesten stoppen op een parkeerplek naast de snelweg. Onze bagage en zakken werden gecontroleerd, maar gelukkig: niemand had drugs of wapens mee, dus we konden onze tocht weer vervolgen. Rond een uur of zeven kwamen we aan in het huisje waar we soep met Duitse worsten hebben gegeten. Na het eten hebben we lekker rond het kampvuur gezeten. Om wat te drinken, te kletsen en genoten van een zangoptreden van Stefan.

Een goede eerste dag dus, benieuwd wat de rest van deze week ons nog gaat brengen.

Dag 2:
Hier waren Deutschland und Europa bis zum 24 März 1990 um 9 uhr geteilt. Hier waren Duitsland en Europa tot 24 maart 1990 om 9 uur gescheiden van elkaar. Dit bord passeren we onderweg naar onze eerste kajaktocht. Overal bij de oude Oost-Duitse grens staan deze borden, steeds met de precieze dag en tijd, om aan te geven wanneer deze waanzin ten einde was. Het doet ons beseffen in wat voor bijzondere streek wij komende week gaan doorbrengen. Een streek die staat voor hereniging, nieuwe kansen en nieuwe ontdekkingen. Mooie kernwaarden voor een kajakvakantie. We beginnen rustig vandaag. Ontdekken wat voor rivier de Werra is. Eerste stroomversnelling is spannend, maar al snel voelt het vertrouwd aan en peddelen we als vanouds door de sprookjesachtige omgeving. Bij terugkomst blijkt dat de begeleiding nog wat slaperig is, want we zitten wat te knoeien met de sleutels. Met hulp van wat aardige plaatselijke bewoners en een lift is het gelukkig snel opgelost. Afsluiten doen we met een bezoek aan een Burgruine. Foto`s en selfies worden gemaakt in de Middeleeuwse achtergrond. Het was een dag van teruggaan in de tijd en settelen in de omgeving. Morgen gaan we ons zelf uitdagen en tegenkomen met een flinke tocht.

Dag 3:
Vandaag een zware tocht op de planning. “Stevig ontbijten”, “een goede bodem leggen” wordt er al geroepen. Met eieren en spek als ontbijt moet dit wel lukken. Gisteren was even opwarmen, maar vandaag een pittige lange kajaktocht van 30 kilometer. Het water staat op sommige plekken erg laag en het is dan ook goed kijken hoe je een stroomversnelling doorkomt. Veel zwanen, eenden, reigers en mooie landschappen. Wanneer er een kajak vast kwam te zitten, losten we dit op door elkaar te helpen. Een grensverleggende activiteit waarbij iedereen zichzelf is tegengekomen. Iedereen heeft genoten en afgezien.

Wat zijn we trots op elkaar. Nog nooit heeft de kajakgroep zo een lange afstand afgelegd, een unicum!

Laat in avond waren we weer terug in het huisje. Moe en voldaan zaten we aan onze avondmaaltijd. Velen kropen daarna naar hun kamer en gingen slapen na een zware mooie dag kajakken.

Dag 4:
Uitslapen en bijkomen van gisteren. Zo begon de ochtend. Dat is ook niet erg, want vandaag hebben wij voor het eerst regen in onze vakantie. In de middag gezamenlijk brunchen en klaarmaken voor weer een mooie tocht op het water. Een kortere route dan gisteren, maar ook weer erg mooi en uitdagend. En jawel, wanneer wij op het water komen breekt het zonnetje door. De sfeer zit er goed in bij de groep. Saamhorigheid, samen uit, samen thuis, lol maken en gezelligheid. Dat straalt er vanaf. Iedereen is inmiddels vertrouwd geraakt met de rivier en na de tocht van gisteren kunnen wij ons nu ook ervaren rivierkajakkers noemen. Bij terugkomst een Hollandse stamppot met een lekker Duits stukje vlees. Dat kunnen die Duitsers wel en smaakte erg goed.

Daarna nog gezellig met zijn allen rond het kampvuur sterke verhalen vertellen of lekker in het vuur staren en vooral genieten van de vakantie.

Dag 5:

Blog 1

Na drie dagen kajakken hadden we een dagje vrij en gingen we met een deel van de groep naar de Zoo Park in de voormalige Oost-Duitse stad Erfürt. Na het zien van de vele leuke en bijzondere dieren  hebben we in de dierentuin een terrasje gepakt met een adembenemend uitzicht over de stad Erfürt. Daarna hebben we nog plus minus twee uur door deze grote stad rondgelopen, gewinkeld en nog een gezellig terrasje gepakt. We hebben een topdag gehad met deze groep. Iedereen wil ik hiervoor hartelijk bedanken. Groetjes van Marcel Hemmer.

Blog 2

Vandaag hebben we op ons gemak eerst gezellig ontbeten. Rond 10 uur zijn we vertrokken. De ene groep van vijf naar concentratiekamp Buchenwald en de andere groep van negen naar de dierentuin Erfurt. Het concentratiekamp was indrukwekkend om te zien. Je kan niet geloven dat het in die tijd zo is gebeurd. Daar werd je wel even stil van.

’s Middags is de groep van vijf naar het Amerikaanse restaurant de Gouden Bogen geweest om te dineren. Dat smaakten ons allemaal.

Na de middag is het groepje van vijf in het stadje Erfurt naar De Dom geweest. Dat was interessant, maar ook vlug bekeken. De winkelstraat in Erfurt was leuk om een keer te zien, maar niet dat we er iets van nodig hadden. Na een beetje rondslenteren ging het groepje van vijf hun kont de rust geven bij een gezellig koffiehuisje waar ze lekkere cappuccino hadden. Toen gingen we de leuke gezellige knusse straatjes in en hebben we nog allemaal een lekker ijsje gegeten tot we bolle buikjes hadden.

Het was met het groepje van vijf zo gezellig en relaxed. Het gaf ons allemaal rust en een goed gevoel. Gelukkig was de dag nog niet zomaar voorbij.

In de avond begon bij ons allemaal ons buikje te rommelen en te knorren en zijn we naar het knusse buitenrestaurant Hafengaststatte Zur Schlagd gegaan. We hebben gezellig met heel de groep van 14 een hapje gegeten, zodat ons buikje goed gevuld werd. De één had een lekkere schnitzel en de ander had flammkuche. Dat heeft ons zeker goed gesmaakt. De sfeer en de gezelligheid was zeker aanwezig. Sommigen met een knus dekentje erbij, kaarslichtjes op tafel, dat maakte de avond voor ons allen wel compleet.

De hele dag van begin tot het eind, de ritten van hop naar her tot aan het kampvuur toe, iedereen wat gaar tot we slapen gaan. Het was echt een super dag voor ons allemaal.

Dankjewel toppers van begeleiders. We genieten volop van de spierpijn tot de rust van de mooie omgeving en nog veel meer. Ook al zuchten we en kuchen we soms er wel wat bij, deze kajakvakantie maakt ons wel meer blij.

Dag 6:
Een dag van allerlei impressies achter ons: concentratiekamp, gekooide dieren in de dierentuin en shoppen in het meer dan pittoreske Erfürt, waar iedereen zich kon storten op souvenirs voor thuis.

Vandaag staat iedereen met frisse moed weer klaar voor een nieuwe dag in de kajak. Wat de hele vakantie heel duidelijk opvalt, is dat de groepsgeest onbreekbaar lijkt. Iedereen bekommert zich over de ander en er heeft geen incident plaatsgevonden, een grote pluim voor de groep en de begeleiding dus.

De opstapplaats deze ochtend is de plaats waar we gisteren namiddag zijn geëindigd: Hafengasttätte zur Schlagd in Manfried. De eigenaar gooit speciaal voor ons de zaak open, waardoor we heerlijk kunnen genieten van koffie en chocolademelk. Een goed begin van de dag! Hier gaan we de Werra weer in, die met zijn sterke stroming ons gelijk op koers zet. De tocht deze dag is 24 kilometer lang en toont ons wederom de prachtige natuur langs de rivier en haar bewoners waaronder vele reigers, een enkele felgekleurde ijsvogel, een huppelend hertenjong enzovoorts. Niet ver voor het eindpunt worden we door leden van een Duitse visvereniging naar de kant geroepen, om een op eikenhout gegrilde bratwürst te nuttigen. Gastvrij worden we ontvangen op het buurtfeestje, bedoeld om de verenigingskas te spekken. Culinair voldaan en gevuld vervolgen we onze tocht voor het laatste eindje, waarna weer een leuke tocht kan worden bijgeschreven in de geschiedenis van de kajakgroep.

Is Avonds gaat een klein groepje nog de stad Eschwege in om de plaatselijke biergarten te bezoeken. De rest kiest ervoor deze avond vroeg naar bed te gaan. Het is even zoeken, maar enigszins verborgen vinden we op de 1e verdieping de knusse biergarten vernoemd naar de discjockey Mac. Hier mag zelfs ouderwets worden gerookt, wat een melancholisch gevoel bij enkelen oproept. In Biergarten beim Mac maken we er een Hollands feestje van en maakt Eschwege kennis met The Golden Earring, een hakkende Lindsey, Mart Hoogkamer en Jan Smit. Onder de klanken van Jan vertrekken we uiteindelijk weer naar de huisjes. Deze leuke dag top afsluitend.